Niewielkie miasto w kraju środkowoczeskim, zamieszkane przez 16 tys. osób (2013). W czasach Czechosłowacji, w latach 01.04.1963–31.12.1988 Rakovník był jednym z odziałów (#118) ČSADu (Československá státní automobilová doprava), czyli Czechosłowackiej Państwowej Komunikacji Samochodowej z warsztatem w położonej nieopodal miejscowości Nové Strašecí.
Ciekawostką jest, że pomiędzy tymi miejscowościami znajduje się także muzeum czeskiej kolei (Železniční muzeum ČD).
Sposób identyfikacji biletu:
ČSAD czyli Československá státní automobilová doprava (Czechosłowacka Państwowa Komunikacja Samochodwa) z siedzibą w Pradze.
W latach 01.04.1963–31.12.1988 była zregionalizowana na zajezdnie (závody):
101 Praha-Klíčov, 102 Praha-Vršovice, 103 Praha-Smíchov, 104 Praha-Michle (provozovny Klíčany, Říčany, Stará Boleslav), 105 Praha-Zlíchov (provozovna Praha-Zbraslav), 106 Kladno, 107 Slaný, 108 Mělník, 109 Kralupy nad Vltavou, 110 Mladá Boleslav (provozovny Mnichovo Hradiště, Bělá pod Bezdězem, Benátky nad Jizerou), 111 Nymburk (provozovny Poděbrady, Lysá nad Labem, Loučeň, Městec Králové), 112 Kolín (provozovny Český Brod, Kouřim, Kostelec nad Černými lesy), 113 Kutná Hora (provozovny Čáslav, Uhlířské Janovice), 114 Benešov (provozovna Vlašim), 115 Příbram (provozovny Sedlčany, Dobříš), 116 Beroun, 117 Hořovice, 118 Rakovník (provozovna Nové Strašecí), 191 Technický a zásobovací závod Praha-Satalice, 194 ÚAN Praha-Florenc (provozovny Pankrác, Smíchov, Hlavní nádraží), 115 Tiskoviny veřejné silniční dopravy
a silničního hospodářství Kolín.
Dopełniając historię Czechosłowackiego ČSADu - w latach 30.12.1988–31.07.1991 funkcjonował on bez podziału na zajezdnię, by rozpaść się w wyniku podziału Czech i Słowacji.
Należy jednak pamiętać że zarówno w Czechach, jak i na Słowacji nowo powstali narodowi przewoźnicy do dnia dzisiejszego korzystają
z tradycyjnego skrótu ČSAD.